Opel Astra L (2022) – najlepszy, oby nie ostatni
Średnia ocena7.8
7.8Śr. ocena
Ten kompakt jest od 30 lat jednym z najważniejszych modeli w gamie niemieckiego producenta. Obecnie do gry wchodzi Opel Astra L, czyli nr 6.
Opel Astra zadebiutował w 1991 roku jako następca popularnego Kadetta. W ciągu 30 lat produkcji stał się jednym z najpopularniejszych modeli Opla, zaś na drogach można dziś nadal spotkać wszystkie generacje niemieckiego bestselleru.
Pod koniec 2021 roku Opel zaprezentował Astrę VI generacji, oznaczoną literą L. To pierwsza Astra, która została opracowana nie wyłącznie przez niemieckich inżynierów, a przy wykorzystaniu zaplecza technologicznego koncernu Stellantis. Astra L powstała zatem na platformie EMP2, tej samej, z której korzysta np. Peugeot 308. Czy zatem nowa Astra jest klonem francuskich kompaktów? Niemieccy inżynierowie przekonują, że nie i że ich produkt, to najnowocześniejsza Astra w historii. Mieliśmy okazję sprawdzić, czy tak jest w rzeczywistości.
Opel Astra – silniki, moc, napęd
Nowa Astra zapożyczyła z innych modeli Stellantisa nie tylko platformę, ale także silniki. W dobie optymalizacji produkcji nie jest to niczym dziwnym. Na starcie sprzedaży Opel Astra L oferowany jest zatem ze znanymi z modeli Citroena i Peugeota silnikami benzynowymi 1.2 PureTech w wersji 110 KM oraz 130 KM. Ponadto klienci mają do wyboru diesla 1.5 130 KM oraz 180-konną hybrydę typu plug-in (PHEV) opartą na benzynowym silniku 1.6. W 2023 roku do oferty dołączy elektryczna Astra-e.
Opel Astra – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Opla Astry L z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatchback, to: 4374 mm długości, 1860 mm szerokości, 1441 mm wysokości i rozstaw osi mierzący 2675 mm. Od poprzednika nowa Astra jest o 4 mm dłuższa, 11 mm węższa, 44 mm niższa. Ma za to 13 mm dłuższy rozstaw osi. Znacząco powiększył się bagażnik, który w benzynowej wersji ma obecnie pojemność 422 litrów, zaś w Astrze K było to 370 litrów.
Opel Astra – cena
Ceny Opla Astry L zaczynają się w Polsce od 82 900 zł za bazową specyfikację Astry z silnikiem benzynowym 1.2 110 KM i manualną skrzynią sześciobiegową. Wersja Edition ze 130-konną jednostką benzynową i manualną szóstką, wyceniona została na 95 900 zł.
Astra z wyposażeniem Elegance i wysokoprężnym napędem 1.5 130 KM to wydatek rzędu 114 900 zł. Najdroższa jest odmiana ze 180-konnym napędem hybrydowym, która w specyfikacji Elegance kosztuje 152 900 zł, GS Line 160 900 zł, zaś w topowej Ultimate 173 900 zł.
Opel Astra – wyposażenie
Astra w bazowej specyfikacji oferuje standardowo takie elementy wyposażenia, jak m.in. system Multimedia z tunerem cyfrowym DAB i kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10 cali, tempomat z ogranicznikiem prędkości, światłoczułe lusterko wewnętrzne, czujnik deszczu, ESP z systemami ABS i Traction Control, wspomaganie ruszania na pochyłościach HSA, system ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach. Ponadto auto ma klimatyzację sterowaną elektronicznie, system OpelConnect, w tym połączenie alarmowe oraz bezprzewodowe parowanie smartfona.
Odmiana Edition ma ponadto: 16-calowe obręcze aluminiowe, Multimedia Navi, Bluetooth, USB, tuner cyfrowy DAB i 6 głośników, kierownicę pokrytą skórą, zapłon sterowany przyciskiem „Start”, reflektory przeciwmgielne LED, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz możliwość zamontowania haka holowniczego. W specyfikacji Elegance Opel Astra oferuje wyposażenie odmiany Edition, a ponadto: 17 calowe obręcze aluminiowe, tapicerkę materiał-skóra syntetyczna, jasnoszara, fotel kierowcy z certyfikatem AGR, podgrzewane fotele przednie, podgrzewane koło kierownicy, podgrzewaną szybę przednią, klimatyzację dwustrefową, tempomat adaptacyjny, konsolę centralna z podłokietnikiem i schowkiem, sterowanie zamkami drzwi i zapłonem Open&Start, zaawansowany system zapobiegania kolizji i hamowania awaryjnego, układ utrzymania pasa ruchu, panoramiczną kamerę cofania 180 stopni oraz przyciemniane szyby.
Odmiana GS Line ma ponadto: tapicerkę ze skóry syntetycznej, ciemnoszarej, kierownicę pokrytą skórą perforowaną, zaawansowany układ utrzymania w osi pasa ruchu, ostrzeganie o pojeździe z tyłu na sąsiednim pasie i w martwym polu widzenia, funkcję ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu i z boku, kamery 360 stopni z czujnikami parkowania przód/tył oraz elementy dekoracyjne nadwozia i podsufitkę w kolorze czarnym. Z kolei topowa odmiana wyposażenia Ultimate oferuje dodatkowo: 18-calowe obręcze aluminiowe, tapicerkę z alcantary z elementami ze sztucznej skóry, Multimedia Navi z nawigacją online, ładowarkę indukcyjną telefonu, monitoring jakości powietrza w kabinie Intelli-Air, adaptacyjne reflektory pikselowe IntelliLux LED oraz panoramiczne okno dachowe, uchylane.
Opel Astra – podsumowanie
Choć według danych IBRM Samar Opel Astra wciąż znajduje się w TOP10 najchętniej wybieranych w Polsce aut kompaktowych, to 10 miejsce już wcale tak dobre nie jest. Pokazuje bowiem jaskrawo, że konkurencja nieco Oplowi odjechała. Najwięksi rywale Opla Astry, to m.in. Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30, Citroen C4, Peugeot 308, Honda Civic, SEAT Leon, Skoda Octavia oraz Renault Megane. W 2020 roku udział modelu Astra w całej sprzedaży Opla wynosił 30,48 proc, zaś w 2021 roku spadł do 21,58 proc. Mimo wszystko Astra, to drugi po Corsie najczęściej wybierany w Polsce model Opla.
Czy nowa Astra poprawi te kulejące wyniki? Naszym zdaniem generacja L, to najładniejsza i najbardziej nowoczesna Astra w historii tego modelu. I absolutnie nie można powiedzieć, że niemiecka Astra „sfrancuziała”, bo po teście Peugeota 308 wiem, jak wiele te auta różni. Zmieniają się jednak trendy rynkowe i np. konkurencyjne Renault Megane będzie w przyszłości elektrycznym crossoverem. Czy inne kompakty podzielą jego los? Oby Astra pozostała na rynku jako jeden z symboli segmentu kompaktów, tak uniwersalnych i lubianych pojazdów.
Konfigurator Opla Astry znajdziesz na AutoKatalog.pl.