Najlepsze samochody elektryczne 2022 roku według Top Gear
Brytyjski program motoryzacyjny Top Gear ujawnił tegorocznych zwycięzców konkursu na najlepszy na świecie samochód elektryczny: TopGear Electric Car Awards 2022. Auta ocenione zostały przez zespół ekspertów Top Gear w różnych kategoriach.
Magazyn motoryzacyjny BBC wyłonił 17 zelektryfikowanych samochodów, które uzyskały wyróżnienia w różnych kategoriach. Oprócz nagród przyznawanych przez obecny zespół prezenterów Top Gear: Chrissa Harissa, Freddiego Flintoffa oraz Paddiego McGuinessa, nie mogło zabraknąć nagrody czytelników.
Top Gear Electric Car Awards 2022 – zwycięzcy
Wśród nagrodzonych znalazły się zarówno samochody z napędem w pełni elektrycznym, jak i z hybrydowym (Ferrari 296 GTB oraz Audi RS Q e-tron).
Volkswagen ID.Buzz
Nowy ID.Buzz otrzymał najważniejszy tytuł – elektrycznego samochodu roku Top Gear 2022. Wyposażony w napęd w pełni elektryczny ID.Buzz nawiązuje do legendarnego Volkswagen Bulli z 1957 roku. Jednostka napędowa ID.Buzz składa się z akumulatorów o pojemności 77 kWh. Maksymalna moc wynosi 204 KM. Prędkość maksymalna zostanie ograniczona do 145 km/h. Auto dostępne będzie w wersji, osobowej, cargo oraz jako kamper.
Rimac Nevera
Całkowicie elektryczne hiperauto Rimac Nevera otrzymało nagrodę za najlepsze osiągi. Cztery elektryczne silniki dostarczają maksymalną moc 1914 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi jedynie 1,85 s. Nevera została uznana za najszybciej przyspieszający seryjny samochód na świecie, osiągając wynik na dystansie ćwierć mili równy 8,582 sekundy.
Ferrari 296 GTB
Pierwszy hybrydowy model włoskiego producenta, Ferrari 296 GTB, otrzymał nagrodę za najlepszy dźwięk silnika. Auto wyposażono w 2,9 l jednostkę, która w połączeniu z silnikiem elektrycznym generuje moc 830 KM i moment obrotowy równy 740 Nm. Silnik spalinowy dostarcza 660 KM mocy, zaś bateria o pojemności 7,45 kWh pozwala na przejechanie w trybie elektrycznym 25 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h możliwe jest w 2,9 s, a prędkość maksymalna to 330 km/h.
W kategorii na najlepszy rodzinny samochód roku przyznano trzy nagrody.
Mustang Mach-E
Elektryczny Mustang Mach-E zdobył tytuł najlepszego elektrycznego crossovera Top Gear 2022. Model dostępny jest z bateriami o pojemności: 75 kWh lub 98 kWh. W wersji bazowej maksymalna moc wynosi 269 KM, najmocniejsza wersja sięga 487 KM. Cena podstawowej odmiany Mach-E zaczyna się od 263 000 zł.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Tesla Model Y
Model Y uznany został przez sędziów Top Gear za najbardziej bezproblemowy, przyjazny i praktyczny samochód elektryczny. W podstawowej wersji elektryk może pochwalić się zasięgiem 507 km oraz prędkością maksymalną równą 217 km/h. Auto dostępne jest z baterią o pojemności 82 kWh.
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq zdobyła uznanie za najlepszą cenę. Enyaq jest pierwszym samochodem elektrycznym Skody, zbudowanym na tej samej platformie MEB, co crossovery Volkswagen ID.4 i Audi Q4 e-tron. Bazową wersję wyposażono w baterie o pojemności 58 kWh o mocy 179 KM. Auto kosztuje od 189 300 zł. Pełne dane techniczne dostępne są w konfiguratorze Skody Enyaq.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
BMW iX
BMW iX to najbardziej luksusowy samochód elektryczny. Duży, masywny SUV niemieckiego producenta zachwycił luksusowym wykończeniem oraz dobrymi właściwościami jezdnymi. BMW iX dostępne jest w dwóch wersjach: iX 40 o mocy 326 KM oraz iX 50 – 523 KM.
Renault Megane E-Tech
Elektryczne Megane E-Tech zostało najlepszym hatchbackiem Top Gear. Nowoczesny wygląd i wykończenie wnętrza oraz w pełni elektryczny napęd to wyróżniki tego auta. Model jest oferowany z zestawem baterii o mocy 40 kW (130 KM) lub 60 kW (220 KM).
Porsche Taycan Sport Turismo
Taycan Sport Turismo to najbardziej doceniony model przez czytelników Top Gear. Porsche zdobyło dwa razy więcej głosów niż Polestar 2. Na kolejnych miejscach znalazły się następujące modele: Rimac Nevera, Honda e i Hyundai Ioniq 5.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Hyundai Grandeur
Najlepszym samochodem elektrycznym w stylu retro został Grandeur. Kanciasty, pudełkowy samochód rodem z lat osiemdziesiątych zyskał trochę nowoczesnej technologii w postaci diodowych reflektorów oraz elektrycznego napędu. Wyglądem nadal nawiązuje do minionej epoki.
BMW i4
Jury Top Gear doceniło BMW serii 4 za ponadczasowość, wysokiej jakości wykończenie kabiny, a także dopracowane zawieszenie. Elektryczna wersja BMW i4 daje takie same wrażenia z jazdy, co spalinowy odpowiednik.
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-Tron to najlepszy wyścigowy, zelektryfikowany samochód. Auto napędzane jest silnikiem hybrydowym, którego technologię zaczerpnięto z Formuły 1. W styczniu auto prowadzone przez mistrza WRC Carlosa Sainza wzięło udział w rajdzie Dakar. Auto wyposażono w turbo doładowany 2-litrowy silnik (pełni rolę generatora prądu), który współpracuje z akumulatorem o pojemności 50kW.
Mercedes-Benz Vision EQXX
Stworzony przez Mercedesa projekt Vision EQXX to opływowe, nowoczesne kształty, lekka konstrukcja o masie 1750 kg oraz zasięg, który na jednym ładowaniu pozwala przejechać 1000 km. Model uznano za najlepszy koncepcyjny elektryczny model 2022 roku.
Lotus Eletre
Lotus Eletre - pierwszy w pełni elektryczny model brytyjskiej marki - wzbudził zainteresowanie wyglądem. Zespół Top Gear nie może się doczekać pierwszych jazd testowych.
Trzej prowadzący wybrali również po jednym swoim faworycie: Polestar 1 – wybór Chrisa Harissa, Rivian R1T – wybór Freddiego Flintoffa, klasyczny Defender – wybór Paddy McGuiness.
Top Gear – historia
Początki Top Gear sięgają 1977 roku. Program o charakterze informacyjno-motoryzacyjnym nadawany w BBC prowadzony był początkowo przez Angelę Rippon. Jednak popularność przyniosły mu dopiero lata 90, kiedy głównym gospodarzem Top Gear został Jeremy Clarkson. Zdarzało się, że kontrowersyjny, a także bardzo lubiany Clarkson odchodził na jakiś czas z programu, co zazwyczaj skutkowało spadkiem oglądalności. Na początku lat 20-tych do zespołu dołączyli nowi prezenterzy: Richard Hammond i Jason Dawe (w 2003 zastąpiony przez Jamesa May) oraz tajemniczy kierowca wyścigowy Stig, który testował samochody, a jego tożsamość nie była znana. W 2015 roku zakończono współpracę z trzema lubianymi prowadzącymi. Kolejne programy prowadzili Matt LeBlanc, Chris Evans, Sabine Schmitz, Chris Harris, Rory Reid oraz Eddie Jordan. Zdaniem wielu miłośników Top Gear, jego nowa odsłona nie była już tak ciekawa jak poprzednia. Od 27 serii programu Top Gear prowadzącymi są Chris Harris oraz Patrick „Paddy” McGuinness (angielski komik oraz prezenter) i Andrew „Freddie” Flintoff. W ubiegłym roku wyemitowano 30 serię programu.
Aktualizacja: Ranking najlepiej sprzedających się nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w Polsce i w Europie znaleźć można TUTAJ