Skoda Octavia e-Tec – kompaktowy bestseller
Średnia ocena8.8
8.8Śr. ocena
Octavia to od wielu lat okomotywa sprzedażowa Skody i jednocześnie bardzo dopracowany model kompaktowy. Czwarta generacja czeskiego bestselleru zadebiutowała w 2020 roku.
Skoda Octavia trafiła do produkcji w 1996 roku i bazowała na technice pochodzącej z Volkswagena Golfa IV generacji. Model ten dość szybko przyjął się na rynku i stał sztandarowym produktem czeskiej marki. Od I generacji, aż po obecną czwartą, Octavia oferowana jest jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Zwłaszcza ta druga odmiana cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Do naszej redakcji trafiła Octavia hatchback w atrakcyjnej wersji Sportline, z silnikiem 1.5 TSI e-Tec 150 KM wyposażonym w układ miękkiej hybrydy.
Skoda Octavia – silniki, moc
Czeski kompakt jest oferowany z szeroką gamą jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych. Benzynowe silniki to: 1.0 TSI 110 KM, 1.5 TSI 150 KM, 2.0 TSI 190 KM oraz w wersji RS - 2.0 TSI 245 KM. Warianty 1.0 TSI 110 KM oraz 1.5 TSI 150 KM dostępne są także w wersji e-Tec, czyli z układem tzw. miękkiej hybrydy (mhev). Amatorzy diesli mają z kolei do wyboru trzy warianty: 2.0 TDI 115 KM, 2.0 TDI 150 KM oraz 2.0 TDI 200 KM.
Skoda Octavia – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Skody Octavii wynoszą: 4689 mm długości, 1829 mm szerokości i 1470 mm wysokości, zaś rozstaw osi mierzy 2686 mm. Imponująca jest pojemność bagażnika, która w wersji hatchback wynosi aż 600 litrów (640 litrów w kombi), a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń przewozowa powiększa się do 1555 litrów.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Skoda Octavia – wrażenia z jazdy
Silnik benzynowy z układem miękkiej hybrydy, generujący moc 150 koni mechanicznych, jest w naszej opinii optymalnym napędem dla tego typu pojazdu. Mocy nie zabraknie tutaj ani podczas jazdy w pojedynkę, ani podczas rodzinnej wyprawy z bagażami, na które Octavia ma wyjątkowo dużo miejsca. Jednostka 1.5 TSI e-Tec generuje maksymalny moment obrotowy rzędu 250 Nm.
Octavia 1.5 TSI e-Tec od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Wyposażona w układ miękkiej hybrydy Octavia to dynamiczne, a przy tym dość ekonomiczne auto. Według danych WLTP średnie spalanie wynosi 5,3 l/100 km. Nasze obserwacje wskazują na zbliżone wyniki, co należy zapisać czeskiemu modelowi na plus. Skoda Octavia świetnie się sprawdzi jako auto firmowe, a także jako pakowny wóz dla rodziny.
Skoda Octavia – cena
Żeby móc myśleć o zakupie Skody Octavii z nadwoziem hatchback, choćby w bazowej specyfikacji Active, z najmniejszym silnikiem benzynowym 1.0 TSI 110 KM i skrzynią manualną sześciobiegową, trzeba dysponować kwotą co najmniej 100 200 zł.
Odmiana e-Tec 1.5 TSI 150 KM z przekładnią DSG kosztuje od 122 500 zł (Ambition), a w atrakcyjnej, bogato wyposażonej wersji Sportline 142 850 zł. Stawkę zamyka Octavia RS 2.0 TDI 200 KM z napędem 4x4, która kosztuje 179 650 zł. Wystarczy jednak wybrać kilka dodatków z wyposażenia opcjonalnego, żeby przekroczyć barierę 200 tys. złotych.
Skoda Octavia – podsumowanie
Według danych IBRM Samar Skoda Octavia to drugi po Toyocie Corolli najczęściej wybierany nowy samochód w Polsce. Octavia to także najczęściej wybierany model Skody, którego udział w całej sprzedaży marki w Polsce w okresie od stycznia do końca czerwca 2023 r. wyniósł 29,70 proc.
Nie ma się co tej popularności dziwić, bo bazująca na technice Volkswagena Golfa Octavia to kompakt bardzo dopracowany, dobrze się prezentujący i rozsądnie wyceniony. Do rywali Skody Octavii należy Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30, Peugeot 308, Citroen C4, Renault Megane, Ford Focus, Opel Astra, a także pokrewne technicznie Volkswagen Golf oraz SEAT Leon.
Konfigurator Skody Octavii znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała