Volkswagen Caddy Dark Label – funkcjonalny i elegancki
Średnia ocena9
9Śr. ocena
Ten użytkowy model Volkswagena skończył właśnie 30 lat. Piąta generacja Caddy zadebiutowała w 2021 roku, a jedną z bardziej atrakcyjnych wersji jest Dark Label.
Segment kombivanów został stworzony w II połowie lat 90. XX wieku, a oprócz Volkswagena Caddy zakwalifikowały się do niego Opel Combo, Renault Kangoo oraz bliźniacze modele Citroen Berlingo i Peugeot Partner. Pierwsze wersje Caddy i Combo bazowały na osobowych modelach, jak: Golf, Polo i Corsa, a Caddy I był niewielkim pick-upem z kabiną od Golfa I. Z kolei Francuzi opracowali swoje pierwsze kombivany jako konstrukcje niezależne od aut typowo osobowych.
Z czasem do tego, atrakcyjnego dla biznesu, segmentu dołączyły także Fiat Doblo i Ford Transit Connect, a później Mercedes Citan, Nissan Townstar oraz Toyota Proace City. Kombivany zaczęto produkować także w wersjach z wydłużonym rozstawem osi, w celu zmieszczenia w wersjach dostawczych dwóch palet towaru, a nie tylko jednej, co umożliwiała wersja standardowa.
Dwie opcje rozstawu osi umożliwiły tworzenie rozmaitych, wielofunkcyjnych wersji kombivanów, w tym także dobrze wyposażonych wersji osobowych, które sprawdzą się jako uniwersalne auta dla biznesu, a także dla rodziny. A jeśli kombivan może być eleganckim autem, to Volkswagen Caddy Dark Label jest tego najlepszym przykładem. Mieliśmy okazję jeździć Caddy Dark Label w krótszej wersji.
Volkswagen Caddy – silniki, moc
Podstawową jednostką stosowaną w Caddy jest silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra, rozwijający moc 114 KM. To praktyczne auto oferowane jest także z dieslem 2.0 TDI SCR BMT w dwóch wariantach mocy: 102 KM oraz 122 KM. Caddy można zamówić z sześciobiegową skrzynią manualną lub z siedmiostopniowym automatem DSG.
Volkswagen Caddy – wymiary, funkcjonalność
Caddy w krótkiej wersji ma 4500 mm długości, 1855 mm szerokości i 1832 mm wysokości, a rozstaw osi mierzy 2755 mm. Dłuższa wersja Caddy Maxi ma 4853 mm długości, 1855 mm szerokości i 1836 mm wysokości oraz rozstaw osi 2970 mm (+21,5 cm).
Zarówno krótki, jak i długi wariant Caddy można zamówić w wersji siedmioosobowej, przy czym dla Caddy Maxi z wyposażeniem Life, Style i Dark Label siedem miejsc to standard. Jeśli chodzi o pojemność wnętrza, krótki Caddy przy 7 fotelach pomieści 191 litrów bagażu, przy 5-ciu - 1213 litrów, a po złożeniu dwóch tylnych rzędów nawet 2556 litrów. W wersji 7-osobowej pojemność bagażnika wygląda odpowiednio: 446 l, 1720 l i 3105 litrów.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Volkswagen Caddy – wrażenia z jazdy
Choć bazuje na użytkowym modelu, Caddy w bardzo dobrze wyposażonej wersji Dark Label, w granatowym lakierze metalicznym Starlight, z felgami ze stopów lekkich oraz z licznymi, chromowanymi listewkami, prezentuje się wyjątkowo elegancko. Jak przystało na funkcjonalne auto, w pełni przeszklone, a w tej specyfikacji - z panoramicznym dachem bez rolety do jego zasuwania, Caddy Dark Label zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Ergonomia jest tutaj wzorcowa, a kokpit uporządkowany typowo po volkswagenowsku.
Przyjemność podczas jazdy zapewnia także dwulitrowy silnik wysokoprężny TDI SCR BMT w mocniejszym, 122 konnym wariancie, współpracujący z automatyczną skrzynią DSG. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 320 Nm, a prędkość maksymalna to 186 km/h. Caddy Dark Label okazał się także całkiem oszczędnym autem, średnie zużycie wynosiło ok. 5,5 litra, a w mieście o ok. litr więcej. Kombivany nie są z założenia autami stworzonymi do szybkiej jazdy, a dla maksymalnej funkcjonalności. I z tego Caddy świetnie się wywiązuje.
Volkswagen Caddy – cena
Ceny osobowego Caddy w bazowej specyfikacji, z benzynową jednostką 1.5 TSI BMT 114 KM ze skrzynią manualną o sześciu przełożeniach zaczynają się od 122 302 zł, a do automatu DSG trzeba dopłacić dokładnie 12 734 zł. Caddy Life ze słabszym 102-konnym silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI SCR BMT MT6 kosztuje 141 243 zł, a w atrakcyjnej, stylizowanej na uterenowioną wersji PanAmericana 158 460 zł.
Elegancka wersja Dark Label - jaką mieliśmy przyjemność testować – ze skrzynią dwusprzęgłową DSG - kosztuje 171 794 zł, a jeśli ktoś woli manual, cena auta wynosi 152 104 zł. Przedłużone Caddy Maxi Dark Label 2.0 TDI SCR BMT 122 KM DSG to wydatek rzędu 183 993 zł. Dłuższe Caddy występuje też w kempingowej wersji California, z napędem 20 TDI 122 KM DSG kosztuje 178 953 zł.
Volkswagen Caddy – podsumowanie
Caddy w flagowej wersji ma tę przewagę nad konkurentami, że choć mają oni w ofercie osobowe odmiany, to nie tak dobrze wyposażone jak Dark Label. Rywalem tak skonfigurowanego Caddy może być bazujący na Renault Kangoo Mercedes Klasy T, czyli w sumie bogatsza wersja osobowego Citana. Konkurencja Caddy'ego to także auta od Stellantisa, czyli Citroen Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo Life, Fiat Doblo i Toyota Proace City Verso.
Ford oferuje bliźniaczy model Caddy pod nazwą Tourneo Connect, także bardzo atrakcyjny, zwłaszcza w wyższych wersjach wyposażenia. Wersja Dark Label nie jest tania. Jednak jeśli ktoś ma małą firmę, a przy okazji rodzinę i dzieci, Caddy w takiej konfiguracji będzie świetnym pojazdem wielozadaniowym, pakownym i wygodnym, a jednocześnie całkiem eleganckim.
Konfigurator Volkswagena Caddy znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała