Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1751270616637 3.0.14

Porsche Cayenne. Ten SUV to nie tylko bulwarowy tygrys

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
15 Lip '25
Porsche Cayenne. Ten SUV to nie tylko bulwarowy tygrysŹródło: Porsche

Porsche Cayenne to więcej niż luksusowy SUV o sportowym charakterze idealny na długie podróże ubitymi traktami. To także samochód, który poradzi sobie w wymagającym terenie. Test w Bieszczadach udowodnił, jak bardzo wszechstronny jest niemiecki model.

Porsche Cayenne to luksusowy i sportowy SUV, który samochodowe życie spędza głównie na autostradach, bulwarach wypełnionych sklepami renomowanych marek czy w modnych kurortach. Mało kto wyobraża sobie ten model na bezdrożach, podczas taplania się w błocie czy pokonywaniu wodnych przeszkód. Tymczasem nasza wyprawa pokazała, że to pełnoprawny SUV i w takich warunkach też doskonale sobie radzi.

Porsche Cayenne w liczbach

Porsche Cayenne trzeciej generacji w ofercie jest od 2017 roku. Oprócz wersji SUV w ofercie jest też coupe z mocno obniżającą się ku tyłowi linią dachu. Z aplikacji Mototrendy Pro+ opracowanej przez IBRM Samar dowiadujemy się, że w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku na SUV-a zdecydowało się 216 klientów, a na wersję coupe 353 osoby.

Źródło: Porsche

W obu przypadkach popularność zmniejszyła się w stosunku do pierwszego półrocza 2024 roku. SUV-a wybrało wówczas 292 kierowców, a odmianę coupe kupiło 369 klientów. Tym samym spadek zainteresowania wyniósł odpowiednio 26,03 proc. oraz 4,34 proc.

Porsche Cayenne – w terenie też mocny

Zanim dotarliśmy do bieszczadzkich bezdroży podróżowaliśmy Porsche Ceyenne’em ubitymi traktami. To, że samochód jest dynamiczny to norma. To, że sztywno zestrojone zawieszenie skutecznie niweluje wpływ praw fizyki (czytaj: auto świetnie prowadzi się, a w opanowaniu go pomaga precyzyjny układ kierowniczy) to również pewnik. Jednak Porsche Cayenne ma dopracowany układ jezdny, a to skutkuje także wysokim komfortem resorowania.

Źródło: Porsche

Po wjechaniu w teren samochód szybko udowodnił, że ekstremalna, terenowa jazda też nie jest dla niego zbyt dużym wyzwaniem. Jak to możliwe? Otóż w przedzieraniu się przez nieprzyjazne pod drogowym kątem okolice pomaga odpowiednia konstrukcja nadwozia.

Źródło: Porsche

Kąty najazdu/rampowy/zjazdu wynoszą nawet 25,4/18,9/22,3 stopnia. Z kolei prześwit o wartości 238 mm umożliwia pokonywanie mocno wyboistych dróg czy kamienistych przeszkód. Przejazd przez wodną przeszkodę? Nie ma problemu, bo przecież Porsche Cayenne jest zdolne wjeżdżać tam, gdzie głębokość dochodzi do 530 mm.

Porsche Cayenne – wyposażenie ratujące z opresji w terenie

Oczywiście te parametry nie są wystarczające bez odpowiedniego wyposażenia. Każde Porsche Cayenne ma na pokładzie napęd na wszystkie koła. Oprócz tego w samochodzie może występować PASM czyli pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie.

Źródło: Porsche

Po wybraniu offroadowego trybu jazdy praca silnika, skrzyni biegów oraz układu jezdnego dostosowuje się do warunków terenowych. W aucie nie brakuje jeszcze asystenta zjazdu ze wzniesienia oraz blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Z kolei dodatkowe osłony podwozia dbają o ochronę dolnej części auta w trakcie terenowej jazdy.

Porsche Cayenne w obu wersjach nadwoziowych występuje z silnikami o mocy od 353 KM do 739 KM w przypadku hybrydowej wersji. W topowej postaci można cieszyć się przyspieszeniem do setki po 3,6 s (coupe z pakietem GT). Ceny wersji SUV zaczynają się od 479 tys. zł, a odmiany coupe od 497 tys. zł.

Podziel się ze znajomymi