Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Honda CRF1100L Africa Twin – szosa czy teren? Koniec dylematu!

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Agnieszka GałaAgnieszka Gała
4 Sie '22
Honda CRF1100L Africa Twin – szosa czy teren? Koniec dylematu!Źródło: IBRM Samar

Honda Africa Twin to motocykl z segmentu Adventure, który zadowoli najbardziej wymagających jeźdźców. Właściwości szosowo-terenowe motocykla idą w parze z nowoczesną technologią m.in. dotykowym ekranem z interfejsem AppleCar i Android Auto oraz opcjonalną dwusprzęgłową przekładnią DCT.

Wielu pasjonatom motoryzacji nazwa modelu motocykla Africa Twin przywodzi na myśl „Dakar” - najbardziej znany rajd, w którym zawodnicy nie tylko rywalizują w ekstremalnie trudnym terenie i warunkach pogodowych, ale walczą również ze swoimi słabościami. To właśnie liczne zwycięstwa francuskiego zawodnika Cyrila Neveu w rajdzie Paryż-Dakar zainspirowały japońskiego producenta do stworzenia pierwszego modelu o nazwie – Honda XRV 650 Africa Twin. Motocykl zadebiutował w 1982 roku, a cztery lata później zyskał większy silnik o pojemności 750 cm3. Na przestrzeni 13 lat model przeszedł jedną większą modernizację (w 1993 roku) i dwie aktualizacje. W 2003 roku ostatecznie zaprzestano jego produkcji. Dekadę później Africa Twin powróciła do oferty jako CRF1000L Africa Twin z jeszcze większą pojemnością i zupełnie nową konstrukcją. W 2020 roku japończycy wprowadzili model o jeszcze większej pojemności CRF1100L Africa Twin.

Honda CRF1100L Africa Twin - atletyczna sylwetkaŹrodło: IBRM Samar
Honda CRF1100L Africa Twin - atletyczna sylwetka

Honda CRF1100L Africa Twin – silnik

Silnik przygodowej  CRF1100L  Africa Twin to 8-zaworowa, dwucylindrowa jednostka o pojemności 1100 cm3. Maksymalna moc motocykla to 102 KM, a maksymalny moment obrotowy równy jest 105 Nm. Średnie zużycie paliwa według danych producenta wynosi 4,9 l.

Do dyspozycji użytkownika dostępne są cztery główne tryby jazdy: Urban, Tour, Gravel, i Off-Road, a także dwa tryby, które można spersonalizować według własnych potrzeb i stylu jazdy. Ponadto sześcioosiowy moduł pomiaru obciążenia (IMU) kontroluje motocykl podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów. System HSTC (Honda Selectable Torque Control) wykrywa utratę przyczepności i redukuje moment przenoszony na tylne koło w celu przywrócenia stabilnej współpracy opony z podłożem. Użytkownik może wybrać jeden z 7-poziomów ustawienia kontroli trakcji (przyczepności).

Rama motocykla oraz aluminiowy wahacz zaczerpnięto z modelu CRF450R. Z przodu zastosowano odwrócony przedni widelec Showa o średnicy goleni 45 mm, zaś tylny amortyzator Showa współpracujący z systemem pro-Link, dostosowuje tłumienie kompresji i odbicia podczas jazdy.

Honda CRF1100 Africa Twin - silnikŹrodło: IBRM Samar
Honda CRF1100 Africa Twin - silnik

Honda CRF1100L Africa Twin – dane techniczne

Wymiary (dł. x szer. x wys.)
2330 mm x 960 mm x 1395 mm
Masa własna
229 kg
Rozstaw osi (mm)
1575 mm
Prześwit
250 mm
Wysokość siedziska
850/870 mm (opcjonalne obniżone siedzisko 825 mm, opcjonalne podwyższone siedzisko 895 mm)
Silnik
Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniem 270° i Uni-cam
Pojemność
1084 cm3
Maksymalna moc
102 KM (75 kW) / 7500 obr/min
Maks. moment obr.
105 Nm / 6250 obr/min
Zużycie paliwa/pojemność zbiornika paliwa
4,9 l/100km/18,8 l
Skrzynia
manualna, 6-stopniowa
Zawieszenie
Przód: Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z hydrauliczną regulacją napięcia wstępnego i tłumienia , skok 230 mm;Tył:Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.
Hamulce
Przód: Podwójne pływające tarcze typu wave 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu; Tył: Hydrauliczna tarcza hamulcowa 256 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metali. 2-kanałowy ABS z możliwością wyłączenia na tylne koło.

Honda CRF1100L Africa Twin – cena

Ceny modelu CRF1100L Africa Twin z rocznika modelowego 2022 zaczynają się od 66 500 zł. Za wersję z dwusprzęgłową przekładnią DCT zapłacimy od 72 600 zł. Producent zaprezentował już nowe czarne i trzykolorowe malowania motocykli Africa Twin na sezon 2023. Ceny nie są jeszcze znane.

Honda CRF1100L Africa Twin do jazdy szosowej i w terenŹrodło: IBRM Samar
Honda CRF1100L Africa Twin do jazdy szosowej i w teren

Honda CRF1100L Africa Twin – wrażenia z jazdy

Na pierwszy rzut oka motocykl Hondy wydaje się wysoki. Jednak po przełożeniu nogi przez siodło, wąska talia Afriki Twin pozwala na ustawienie stóp stabilnie na podłożu. Wyżej umiejscowiona kierownica oraz wyprofilowane siedzenie zapewniają wygodną pozycję kierowcy. Standardowa wysokość regulowanego siedziska wynosi od 850 do 870 mm. Japończycy jednak pomyśleli zarówno o osobach niskiego, jak i wysokiego wzrostu, dodając do swojej ofert dwie opcje siedzeń: niższą od standardowej o 25 mm (wysokość 825-845 mm) oraz wyższą do niej o 25 mm z regulacją 875-895 mm.

Kolorowy, dotykowy wyświetlacz TFT o przekątnej 6,5 cala zapewnia intuicyjną obsługę oraz zaawansowaną technologię. Możemy zapomnieć o szukaniu telefonu w kieszeniach. Smartfon połączymy z motocyklem za pomocą Bluetooth, Apple CarPlay i Android Auto. Pod głównym ekranem znajduje się mniejszy wyświetlacz, na którym znajdują się podstawowe informacje, takie jak: wybrany bieg, prędkość oraz podstawowe kontrolki.

CRF1100L Africa Twin - czytelny, dotykowy wyświetlaczŹrodło: IBRM Samar
CRF1100L Africa Twin - czytelny, dotykowy wyświetlacz

Duży, czytelny wyświetlacz stanowi istne centrum monitoringu oraz ustawień jazdy. Przy lewej manetce liczba różnego rodzaju przycisków na początku nieco przytłacza. Potrzeba trochę czasu, aby się z nimi zapoznać. Jednak po krótkim czasie ich obsługa staje się intuicyjna i przydatna podczas jazdy.

Po lewej stronie wyświetlacza w jego górnej części znajduje się informacja o wybranym trybie jazdy, a tuż pod nim informacje o przebytym dystansie, średniej prędkości i spalaniu (można również ustawić dane, które będą pokazywane w czasie rzeczywistym). Pod obrotomierzem i prędkościomierzem znajdują się trzy koła z oznaczeniami „P”, „EB”, „T”. Wskaźniki te są charakterystykami przeniesienia napędu oraz jazdy i są najważniejszym elementem tego motocykla: P (przyrost mocy), EB (hamowanie silnikiem) i T (trakcja). W zależności od wybranego trybu jazdy można je dopasować do własnych potrzeb. Personalizacja ustawień pozwala dostosować jazdę do panujących warunków, stylu jazdy oraz umiejętności kierowcy. Niezależnie czy jesteśmy na zwyklej drodze, czy w terenie Africa poradzi sobie w każdych okolicznościach.

Honda CRF1100L - z opcjonalnym kufrem i torbą na bak Źrodło: IBRM Samar
Honda CRF1100L - z opcjonalnym kufrem i torbą na bak 

Zawieszenie motocykla dobrze wybiera wszelkie napotkane nierówności, pozwalając na utrzymanie stałej prędkości podczas jazdy w terenie oraz na ulicy. Silnik, oprócz zapasu mocy oraz odczuwalnej dynamiki, wyróżnia się dużą elastycznością, a jazda jest komfortowa. Africa Twin jest motocyklem uniwersalnym, sprawdzi się przy codziennych dojazdach do pracy, w dłuższej trasie, a także w ciężkim terenie. Trzeba jednak zachować ostrożność, ponieważ odczuwalna podczas jazdy prędkość jest zdecydowanie niższa niż ta w rzeczywistości.

Sprawdź również:

Honda Rebel 1100 DCT (2022) – automatyczny relaks

Honda CB650R Neo Sports Café – stylowa i uniwersalna

Honda Rebel 500 – mały buntownik

Podziel się ze znajomymi