Odświeżona gama elektrycznych, dostawczych Renault
Trzecia generacja Renault Kangoo zadebiutowała w 2021 roku, obecnie do oferty dołącza nowe Kangoo Van E-Tech. Odświeżony został także bezemisyjny Master.
Elektryczna rewolucja rozpoczęła się na dobre, a Unia Europejska zapowiedziała kilka dni temu zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Kto ten wyścig prześpi, straci możliwość sprzedaży swoich produktów w Europie, a może nawet zniknąć z rynku. Producenci aut dwoją się więc i troją, aby dotrzymać tempa rozwojowi sytuacji. Dotyczy to także samochodów dostawczych.
Francuski koncern Renault nie zasypia gruszek w popiele i wprowadził właśnie na rynek nowe Kangoo Van E-Tech w różnych wersjach zabudowy oraz zmodernizowanego Mastera E-Tech z napędem zeroemisyjnym. Francuzi poszli nawet krok dalej i zaprezentowali Mastera z napędem wodorowym.
Renault Kangoo Van E-Tech – funkcjonalność
Elektryczne Kangoo Van E-Tech oferowane jest w odmianie L1, czyli z krótkim rozstawem osi, a jego przestrzeń ładunkowa ma pojemność 3,9 m3. Wkrótce do oferty dołączy wersja L2 z dłuższym rozstawem osi, o możliwościach przewozowych 4,0 m3. Jak zapewnia producent, ładowność Kangoo Van E-Tech L1, to 600 kg, zaś auto holować może przyczepę o masie własnej do 1,5 tony.
Tak jak w wersji spalinowej, Kangoo Van E-Tech wyposażone jest w drzwi boczne „Open Sesame by Renault” o szerokości do 1,45 m, składany stelaż „Easy Inside Rack”, umieszczony pod sufitem oraz schowki na drobne przedmioty, które łącznie pomieszczą do 44 litrów. Ciekawym rozwiązaniem są trzy fotele, które mają składane oparcie środkowego siedzenia, które można szybko przekształcić w mobilne biuro. Ceny elektrycznego Kangoo Van E-Tech poznamy za kilka dni.
Renault Kangoo Van E-Tech – moc, zasięg
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 45 kWh umieszczony jest pod podłogą, dzięki czemu nie zajmuje przestrzeni bagażowej. Bateria zbudowana jest z 8 niezależnych modułów, według producenta łatwych w serwisowaniu. Zasięg na jednym naładowaniu według norm WLTP wynosi 300 km. Akumulator wyposażony jest w hydrauliczny układ chłodzenia i elektryczne podgrzewanie, aby możliwe było używanie auta w sporych zakresach temperatur. Moc silnika wynosi 90 kW, a maksymalny moment obrotowy 245 Nm dostępny jest natychmiast. Baterie objęte są gwarancją 160 tys. km lub 8 lat. Jeśli w tym okresie ich pojemność spadnie poniżej 70 proc., serwis Renault wymieni je bezpłatnie.
Renault Kangoo Van E-Tech – ładowanie
W Kangoo Van E-Tech stososwać można trzy rodzaje ładowarek. W standardzie auto wyposażone jest w dwa typy ładowarek . Pierwsza z nich to ładowarka trójfazowa o mocy 11 kW, która przystosowana jest do ładowania w warunkach domowych. Druga, to także ładowarka trójfazowa o mocy 22 kW, która rozszerza jednak zakres ładowania AC, poprzez możliwość korzystania z większości publicznych stacji, w dodatku przy pełnej szybkości. Ponadto jako opcja dla ładowarki 22 kW oferowana jest ładowarka szybka na prąd stały, o mocy 80 kW, umożliwiająca doładowanie 170 km zasięgu według WLTP w ciągu pół godziny. Po podłączeniu do Wallboxa 11 kW akumulator Kangoo Van E-Tech naładuje się od poziomu 15 proc. do 80 proc. w ciągu 2 godzin i 40 minut. W przypadku Wallboxa 7,4 kW będzie potrzebował niespełna 6 godzin.
Renault Master E-Tech – moc, zasięg
Największy pojazd dostawczy Renault, czyli Master, dostępny był w wersji elektrycznej od dawna, jednak teraz francuscy inżynierowie postanowili popracować nad jego zasięgiem. Master E-Tech wyposażony został w nowy akumulator trakcyjny o mocy 52 kWh, co pozwoliło wydłużyć zasięg auta na jednym naładowaniu do 200 km (dotychczas było to ok. 100 km). Moc Mastera wynosi 76 KM, a prędkość maksymalna została ograniczona do 100 km/h. Tak jak w mniejszym Kangoo Van E-Tech, w Masterze hydrauliczny układ hamulcowy wspomaga system ARBS (Adaptative Regenerative Brake System), co pozwala na maksymalnie duże odzyskiwanie energii w trakcie hamowania. Jazda w trybie Eco sprawia, że ograniczona zostaje prędkość oraz moc maksymalna. Do tego dochodzą opony o niskim oporze toczenia, co sprawia że zasięg auta na jednym naładowaniu rośnie.
W Masterze E-Tech producent przewidział dwa typy ładowarek: jednofazową na prąd zmienny o mocy 7,4 kW, która przystosowana jest do wszystkich rodzajów ładowania w warunkach domowych oraz ładowarkę 22 kW DC, która dobrze sprawdzi się do szybkiego ładowania na publicznych stacjach ładowania. Ta druga pozwala na doładowanie 50 km zasięgu w 45 minut. Kiedy podłączymy elektrycznego Mastera E-Tech do naściennej ładowarki typu Wallbox o mocy 7,4 kW, bateria auta według norm WLTP naładuje się w ciągu 5 godzin do 80 proc. Podłączenie do zwykłego gniazdka domowego 3,7 kW sprawi, że auto ładowało się będzie 10 godzin. Ceny zmodernizowanego Mastera E-Tech poznamy wkrótce.