Dacia Sandero X-Tronic - dobra do miasta
Średnia ocena6.7
6.7Śr. ocena
Relatywnie niskie ceny i z generacji na generację coraz lepsza jakość sprawiły, że Dacia Sandero stała się jednym z najczęściej kupowanych aut segmentu B w Europie. Sprawdziliśmy wersję z automatyczną skrzynią biegów X-Tronic.
Model Sandero zadebiutował w 2007 roku, jako wersja pokrewna Dacii Logan. Mały, pięciodrzwiowy hatchback dość szybko zyskał popularność w wielu krajach, jako proste auto budżetowe. Druga generacja Sandero pojawiła się na rynku w 2012 roku, szybko odnosząc sukces sprzedażowy, zwłaszcza w stylizowanej na crossovera i podwyższonej wersji Stepway.
Dacia Sandero III w sprzedaży jest od 2021 roku i odnosi sukcesy pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy, przy czym największą popularnością cieszy się atrakcyjna wersja Stepway ze zwiększonym prześwitem.
Dacia Sandero – silniki, moc
Mała Dacia oferowana jest z trzycylindrowymi, turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.0, w dwóch wariantach mocy: 91 oraz 110 KM. Często wybierana jest także wersja dwupaliwowa (benzyna plus LPG) 1.0 100 KM.
Dacia Sandero – wymiary, funkcjonalność
Sandero ma 4099 mm długości, 1784 mm szerokości i 1535 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2604 mm. Prześwit w standardowej wersji wynosi 133 mm, a w odmianie Stepway 174 mm. Bagażnik ma pojemność 320 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1108 litrów.
Dacia Sandero – wrażenia z jazdy
Do naszej redakcji trafiła Dacia Sandero Stepway w wersji wyposażenia Expression, z podstawowym silnikiem benzynowym 1.0 TCe o mocy 91 KM, z bezstopniową skrzynią X-Tronic. Wersja ta nie grzeszy wyjątkową dynamiką, jednak do jazdy w mieście w zupełności wystarczy. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 14,2 sekundy, co może się wydawać wiecznością, zaś prędkość maksymalna wynosi 163 km/h.
Tak skonfigurowane Sandero nie jest też zbyt ekonomiczne. Według norm WLTP średnie spalanie wynosi 6,2 l/100 km, jednak według naszych obserwacji w cyklu mieszanym auto zużywało ok.9 l/100 km. To sporo jak na miejskiego hatchbacka segmentu B. Miejmy nadzieję, że wzorem większego modelu Jogger, producent pomyśli o zastosowaniu oszczędnej hybrydy także w Sandero. Taka wersja bardzo by się przydała, choć pewnie podniosłaby cenę auta.
Dacia Sandero – cena
Sandero jest jednym najtańszych nowych aut na polskim rynku, a ceny tego hatchbacka zaczynają się od 62 900 zł za bazową wersję Essential z silnikiem 1.0 91 KM z manualną skrzynią pięciobiegową. Sandero Stepway Extreme z jednostką 1.0 110 KM i skrzynią manualną o sześciu przełożeniach kosztuje 85 800 zł, a z napędem dwupaliwowym 1.0 100 KM 84 tys. zł. Wariant z bezstopniową skrzynią X-Tronic występuje ze słabszym silnikiem 1.0 91 KM i w specyfikacji wyposażenia Stepway Expression kosztuje 83 tys. zł, a w flagowej Stepway Extreme 87 800 zł.
Dacia Sandero – podsumowanie
W cenie nieco powyżej 60 tys. zł Dacia Sandero jest jednym z najtańszych aut nowych na polskim rynku, jednak blisko 90 tys. zł za wersję Stepway z wyposażeniem Extreme i automatyczną skrzynią biegów zmienia postać rzeczy. W tej cenie można kupić większy model Duster, czy jego rywala MG ZS. W podobnej cenie kupimy także nieco lepiej wykończone Renault Clio. W naszej opinii najlepszym napędem dla Sandero będzie 1.0 TCe 100 KM z instalacją LPG i manualną skrzynią o sześciu przełożeniach. Automat sprawia, że auto robi się paliwożerne i nieco zbyt drogie.
Konfigurator Dacia Sandero znajdziesz w AutoKatalog.pl.