Peugeot 508 PSE - wilk w owczej skórze
Flagowy model francuskiej marki ma już swoje lata i pewnie wkrótce pojawi się następca. Obecnie w ofercie Peugeota 508 są wyłącznie hybrydy typu plug-in, a najmocniejszą z nich jest 360-konna wersja Polestar Sport Enigneered.
W 2011 roku Peugeot 508 zastąpił model 407. Nowe auto było zdecydowanie bardziej eleganckie, o mniej awangardowej stylistyce niż poprzednik. Model został dobrze przyjęty przez rynek i do dziś można spotkać na ulicach wiele egzemplarzy pierwszej 508-ki. W 2018 roku Peugeot zaprezentował drugą generację swego flagowego modelu, początkowo z nadwoziem hatchback, stylistycznie przypominającym sedana, zaś rok później ofertę uzupełniła wersja SW (Station Wagon), czyli kombi.
Pod koniec kariery gama Peugeota 508 ograniczona została do tzw. hybryd z wtyczką - plug-in. Topowa odmiana PSE została zmodernizowana i zoptymalizowana przez Polestara, czyli szwedzko-chińskiego producenta elektrycznych aut sportowych i osobowych. Co ciekawe, marka Polestar należy do koncernu Geely, podobnie jak od 2010 roku - Volvo.
Peugeot 508 PSE – silniki, bateria, moc
Hybrydy plug-in stosowane w Peugeocie 508 oparte są na silniku benzynowym o pojemności 1.6 litra. W modelu 508 dostępne są trzy warianty mocy: 180 oraz 225 KM, prawdziwą wisienką na torcie jest jednak 360-konna odmiana PSE (skrót od Polestar Sport Enigneered), czyli wariant zmodernizowany i zoptymalizowany przez ww. markę Polestar. Oprócz dużej mocy atutem Peugeota 508 PSE jest także seryjny napęd 4x4.
Peugeot 508 PSE – wymiary, funkcjonalność
Opisywany model z nadwoziem hatchback, czyli w tym przypadku w wersji przypominającej sedana, ma 4750 mm długości, 1860 mm szerokości i 1410 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2793 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 487 litrów. Masa własna auta w tej wersji to 1866 kg. Stosunkowo niewielki jest bak paliwa, który pomieści zaledwie 43 litry benzyny. Bateria ma pojemność brutto 12.4 kWh.
Peugeot 508 PSE – cena
Model 508 z nadwoziem hatchback, w wersji wyposażenia Allure, z podstawową hybrydą plug-in 1.6 180 KM, kosztuje 218 tys. zł. Nieco mocniejsza wersja 225-konna, z tym samym wyposażeniem, to koszt rzędu 224 900 zł. Flagowa wersja Polestar Sport Engineered 4x4 jest już dużo droższa i wyceniona została na 337 200 zł.
Peugeot 508 PSE – wrażenia z jazdy
Flagowy model Peugeota, w topowej wersji Polestar Sport Engineered 4x4, mimo kilku lat obecności na rynku świetnie się prezentuje. Wygląd to jednak dopiero początek, gdyż stuningowana przez Polestara hybryda plug-in ma w tej wersji ogromną moc 360 koni mechanicznych. Można rzec, że jak na taką moc, Peugeot 508 PSE prezentuje się wyjątkowo skromnie i elegancko; wygląd nie zdradza jego usportowionego charakteru. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Według producenta bateria o pojemności 12,4 kWh brutto pozwala na przejechanie na prądzie do 54 km. Jeśli jednak ktoś będzie jeździł tym autem naprawdę szybko, prąd zostanie zużyty wcześniej. Podczas jazd w cyklu mieszanym, z rozładowaną baterią, Peugeot 508 PSE potrzebował średnio ok. 8,6 litrów paliwa na 100 km, co jak na tę moc auta wydaje się i tak nie najgorszym wynikiem.
Peugeot 508 PSE – podsumowanie
Najmocniejsza odmiana Peugeota 508, czyli Polestar Sport Engineered, nie jest autem dla każdego. Cena ponad 337 tys. złotych pozwala już bowiem myśleć o dużych SUV-ach w niezłej wersji wyposażenia, a te najczęściej wybierane są przez klientów. Hatchback wyglądający jak sedan, będący w ofercie od 6 lat, wybrany zostanie raczej jedynie przez fana marki. Sedany i kombi z hybrydą typu plug-in, jak np. Skoda Superb, Volkswagen Passat czy Toyota Camry, mają może trochę mniejszą (choć niemałą!) moc i nie wyglądają tak bojowo jak Peugeot zoptymalizowany i podkręcony przez Polestara, jednak mają też inny charakter, bardziej pasujący do rynku flotowego, przez co wygrywają z eleganckim i mocnym modelem z Francji.
zdjęcia: Krzysztof Panek