Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Najczęstsze awarie samochodu w trakcie wakacji – jak się przed nimi zabezpieczyć?

Porady
Redakcja
3 Lip '23
Najczęstsze awarie samochodu w trakcie wakacji – jak się przed nimi zabezpieczyć?

Awaria auta w trakcie wakacji może przydarzyć się każdemu i w każdym samochodzie. Jak się z zabezpieczyć przed taką niemiłą przygodą? Gdy już do niej dojdzie, co należy zrobić, aby zminimalizować jej skutki?

Każdego roku tysiące naszych rodaków wyjeżdża na wakacje swoimi samochodami. Podróż samochodem jest przyjemna i komfortowa, jednak auto trzeba odpowiednio przygotować do podróży, żeby nie było niemiłych niespodzianek. Szukanie mechanika w obcej okolicy i prośba o szybką naprawę mogą być kosztowne. Jeśli auto zepsuje się w weekend, może trzeba będzie kilka nocy przetrwać w lokalnym hotelu.

Źrodło: Photo by Karim MANJRA on Unsplash.

Awarie niespodziewane kontra awarie sygnalizowane

Większość awarii w samochodzie jest sygnalizowana wcześniej. W jaki sposób? Na różne sposoby.

• Zapalają się kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej.

• Pojawiają się hałasy, wydobywające się z silnika, skrzyni biegów, sprzęgła.

• Hałasy dochodzą z zawieszenia.

• Silnik traci moc.

• W trakcie jazdy auto zaczyna szarpać.

• Pojawia się falowanie obrotów silnika, jednostka napędowa może przygasać.

• Auto silniej dymi, a dym ma mocne zabarwienie.

• Pojazd się gorzej prowadzi, auto ściąga, albo znacznie gorzej się nim manewruje.

Hamulce piszczą podczas hamowania.

• Czuć drgania na kierownicy i w kabinie.

• Pojawiają się wycieki płynów.

• Silnik uruchamia się z dużym trudem.

Źrodło: Photo by Kate Ibragimova on Unsplash

To najczęściej spotykane objawy awarii. W przypadku ich wystąpienia wystarczy udać się do warsztatu. Niestety, mogą też pojawić się problemy niespodziewane, których nie można przewidzieć.

Przezorny zawsze ubezpieczony – darmowe holowanie do domu

Wielu ubezpieczycieli oferuje darmowe holowanie w ramach podstawowego ubezpieczenia OC. Niektórzy do 100, inni nawet do 500 kilometrów. Ta ostatnia opcja obejmuje w zasadzie cały kraj. W razie awarii nie trzeba martwić się koniecznością naprawiania auta na miejscu. Laweta za darmo przewiezie auto i pasażerów do wybranego miejsca (do domu, albo do miejsca docelowego, gdzie kierowca na spokojnie znajdzie warsztat). Warto sprawdzić zakres posiadanego ubezpieczenia, aby w razie awarii niepotrzebnie nie wydawać pieniędzy.

W niektórych firmach laweta jest dostępna także w przypadku awarii opony.

Źrodło: Photo by Marcin Simonides on Unsplash

Gdy mamy ubezpieczenie AC, można liczyć nie tylko na darmowe holowanie, ale też na auto zastępcze, co w zasadzie rozwiązuje wszystkie problemy. Wiele firm oferuje też możliwość wykupienia odpowiedniego pakietu ubezpieczenia wakacyjnego na miesiąc. Taki pakiet zawiera ubezpieczenie AC, darmowe holowanie, pomoc drogową. Obejmuje Polskę lub kraje UE.

Jak zabezpieczyć się przed awariami w trasie?

Przed wyjazdem warto sprawdzić kilka rzeczy, aby przekonać się, czy pojazd jest gotowy do drogi:

• Skontrolować poprawność działania oświetlenia zewnętrznego.

• Sprawdzić ciśnienie w oponach. Jeśli występują duże ubytki, odwiedzić warsztat wulkanizacyjny.

• Skontrolować, jak auto hamuje.

• Sprawdzić w trakcie jazdy poprawność pracy silnika, skrzyni biegów, sprzęgła.

• Przejechać autem po drodze gorszej jakości i wsłuchać się w pracę zawieszenia.

• Sprawdzić pracę kół (hałas) i reakcję auta na manewry na drodze dobrej jakości.

• Warto dokręcić śruby mocujące felgi, albo podjechać do warsztatu wulkanizacyjnego i poprosić o dokręcenie.

• Warto wziąć ze sobą drugi komplet kluczyków do auta.

Awarie oprogramowania nawigacji GPS

Nawigacja GPS może szwankować w trakcie jazdy. Czasami oprogramowanie potrafi zawiesić się w najmniej spodziewanym momencie. Poza tym w czasie wakacji na wielu drogach prowadzone są prace remontowe. Niektóre oprogramowania nawigacji GPS z uporem maniaka prowadzą kierowcę do tej samej drogi i przez to prowadzący auto czuje się jak w matni. Dlatego warto zaopatrzyć się w rozwiązanie alternatywne, jakim jest standardowa, drukowana mapa lub atlas. Przed wyjazdem dobrze też uaktualnić nawigację (aktualizacje są zazwyczaj oferowane co kwartał).

Najczęściej występujące awarie w trakcie podróży wakacyjnych

Spalone sprzęgło 

Awaria pojawia się wtedy, gdy kierowca ciągnie ciężką przyczepę, jedzie agresywnie, agresywnie rusza, jedzie z dużą prędkością, chce wyjechać z błota.

Objawy: niemożność zmiany biegów, woń spalonego asfaltu we wnętrzu kabiny.

Co zrobić: zatrzymać się, odczekać aż sprzęgło ostygnie (ok. 30 minut postoju z wyłączonym silnikiem). Następnie sprawdzić. Jeśli wszystko działa, trzeba jechać spokojnie, równomiernie, unikając jazdy miejskiej, z częstym ruszaniem.

Uszkodzone sprzęgło

Objawy: niemożność zmiany biegów, brak jednego z biegów, ślizganie się sprzęgła, problemy z ruszeniem pod górę.

Co zrobić: jak w przypadku spalonego sprzęgła. Niestety, konieczny może być powrót na lawecie.

Przegrzanie oleju w automatycznej skrzyni biegów

Dochodzi do niego gdy kierowca ciągnie ciężką przyczepę, jeździ w terenie, jeździ bardzo agresywnie.

Objawy: zapalona kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej, utrudniona zmiana biegów, szarpanie.

Co zrobić: zatrzymać auto, odczekać do 40 minut aż ostygnie. Spróbować jechać dalej. Jeśli kontrolka zapali się znów, należy odwiedzić warsztat, albo skorzystać z lawety. Należy wymienić olej przekładniowy, wraz z filtrem skrzyni biegów.

Wyciek oleju – zapalona czerwona kontrolka oleju

Objawy: czerwona kontrolka oleju na desce rozdzielczej.

Co zrobić: zatrzymać auto, wyłączyć silnik, odczekać, aż ostygnie (do 30 minut z otwartą maską). Sprawdzić stan oleju. Uzupełnić poziom oleju za pomocą oleju silnikowego o tej samej specyfikacji (np. 5W30) i o tych samych parametrach dodatkowych (np. Low Saps w przypadku silników diesla). Jeśli problem się powtórzy, odwiedzić najbliższy warsztat albo wezwać lawetę.

Wyciek płynu chłodniczego – awaria termostatu - za wysoka temperatura płynu chłodniczego

Objawy: wskazówka temperatury osiąga niebezpieczny poziom.

Co zrobić: zatrzymać auto, wyłączyć silnik, odczekać, aż ostygnie. Wezwać lawetę. Ewentualnie uzupełnić poziom płynu chłodniczego, albo dolać wody zdemineralizowanej i kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu, uważnie obserwując wskazówkę temperatury. Jeśli problem się powtórzy, zatrzymać się i wezwać lawetę.

Za wysoka temperatura – uszkodzenie wiatraka chłodnicy

Objawy: wskazówka temperatury osiąga niebezpieczny poziom, wentylator nie włącza się na postoju.

Co zrobić: zatrzymać auto, wyłączyć silnik, odczekać aż ostygnie (do 30 minut). Sprawdzić, czy wtyczka wentylatora jest podłączona (w przypadku wentylatora elektrycznego). Sprawdzić, czy nie ma wycieków oleju, w przypadku wentylatora wiskotycznego. Wezwać lawetę. Jeśli warsztat jest w pobliżu, dojechać do niego drogą, umożliwiającą płynną jazdę z prędkością powyżej 50 km/h. Unikać dróg, gdzie trzeba stać w korkach.

Uszkodzenia oświetlenia zewnętrznego

W przypadku standardowych żarówek halogenowych w większości aut można je wymienić samodzielnie. Można się posiłkować instrukcjami publikowanymi w internecie. W nielicznych autach wymiana przedniej żarówki wiąże się z koniecznością demontażu zderzaka. Tutaj pomoże tylko warsztat.

W przypadku awarii oświetlenia typu ksenon wymianę trzeba powierzyć warsztatowi. Ksenony nie psują się od razu. Przez wiele tygodni tracą swoją właściwą barwę. Dlatego tu nie ma zaskoczenia. Tak samo w przypadku awarii żarówek wykonanych w technologii LED, też rzadko psują się od razu. Zazwyczaj wcześniej zaczynają migać i przygasać, bo najczęstszym problemem powodującym awarie jest wilgoć.

Napęd wycieraczek przestaje działać

Objawy: w trakcie długotrwałej pracy napęd wycieraczek zaczyna przerywać, wycieraczki zaczynają podskakiwać, a z deski rozdzielczej może być czuć zapach spalonej elektryki.

Co zrobić: zatrzymać auto, wyłączyć wycieraczki. Odczekać ok. 30 minut, aż napęd wycieraczek ostygnie. Nasmarować mechanizm wycieraczek za pomocą smaru w sprayu ,który wtryskuje się do mechanizmu poprzez otwory w podszybiu. Długotrwała, wielogodzinna jazda w deszczu i korzystanie z szybkiej pracy wycieraczek może spowodować uszkodzenie silnika.

Jeśli to nie pomaga, należy odwiedzić warsztat.

Uszkodzone pióra wycieraczek

Objawy: hałas podczas pracy wycieraczek, podskakiwanie, smużenie, niedoczyszczone pola.

Co zrobić: w przypadku smużenia pióra wycieraczek trzeba umyć. Jeśli to nie pomaga, trzeba kupić nowe pióra wycieraczek i je zamontować.

Zapalona kontrolka check engine

Zazwyczaj ostrzega przed problemami związanymi ze spalinami, np. lekko zapchanym katalizatorem. Można jechać dalej. Czasami check engine może jednak ostrzega przed poważniejszym problemem.

Co zrobić: kod błędu należy odczytać samodzielnie, albo w warsztacie. Po jego analizie należy podjąć decyzję, czy można jechać dalej.

Zapalona kontrolka ABS, ASR lub ESP

To oznaka, że auto nie będzie chronione przed poślizgiem. Czasami powód awarii może być prozaiczny: nienaładowany akumulator (kontrolka pojawia się zaraz po ruszeniu), albo zabrudzony czujnik ABS przy kołach. Jeśli kontrolka nie gaśnie, warto odwiedzić warsztat albo wezwać lawetę. Oczywiście, można dojechać do domu, ale warto pamiętać, że auto nie jest automatycznie chronione przed poślizgiem. Trzeba jechać bardzo ostrożnie (zresztą, zawsze tak trzeba jechać).

Zapalona kontrolka układu hamulcowego

Zawsze należy wezwać lawetę, albo zatrzymać się przy najbliższym warsztacie.

Przebita opona

W przypadku opony standardowej kierowca może sam zamontować koło zapasowe, albo dojazdowe. Koło z uszkodzoną oponą wystarczy dostarczyć do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.

Jeśli auto jest wyposażone w zestaw do naprawy (kompresor i piankę) trzeba z nich skorzystać, aby dojechać do warsztatu wulkanizacyjnego, chyba że kierowca ma koło zapasowe albo dojazdowe. Warto pamiętać, że w niektórych przypadkach zastosowanie kompresora i pianki oznacza wyrok śmierci dla opony. Nie będzie można jej naprawić, uda się tylko dojechać do wulkanizatora. Jeśli wulkanizator jest blisko, można dopompować oponę (pompką, bez użycia pianki) i spróbować dojechać do miejsca naprawy.

W przypadku opon run flat kierowca po przebiciu może dojechać do warsztatu, pokonując do 70 kilometrów (z prędkością do 70 km/h). Niestety, opona nadaje się zazwyczaj do wymiany na nową.

Uszkodzony rozrusznik

Nie obejdzie się bez wezwania lawety.

Przepalony bezpiecznik

Bezpieczniki chronią układy elektryczne przed zwarciami i skokami napięcia. Problemy mogą pojawić się wtedy, gdy w trakcie jazdy dzieci podłączają do instalacji auta różnej maści urządzenia – np. ładowarki do laptopa, elektryczny termos, ładowarki do telefonów itd.

Powód przepalenia może być też inny – zwarcie w układzie elektrycznym.

Kierowca powinien mieć przy sobie komplet bezpieczników. Ich wymiana jest prosta. Skrzynki z bezpiecznikami znajdują się pod deską rozdzielczą i pod maską. Jeśli bezpiecznik przepali się po raz drugi, trzeba odwiedzić warsztat albo wezwać lawetę. Przepalony bezpiecznik może wyłączyć układ wycieraczek, oświetlenia, centralny zamek i wiele innych.

Szarpanie i falowanie obrotów

Przyczyn może być wiele. Od awarii układu zapłonowego po uszkodzone świece w dieslach i problemy z układem wtryskowym. Najczęściej zostaje tylko laweta.

Rozładowany akumulator

Źrodło: Photo by Daniel @ bestjumpstarterreview.com.

W trakcie upału akumulator samochodowy traci prąd bardzo szybko na skutek przyspieszenia procesów samorozładowania. Jeśli można otworzyć auto, a nie można uruchomić silnika (akumulator za słaby) trzeba doładować akumulator prostownikiem i ruszyć w dalszą podróż.

Jeśli nie można otworzyć auta, bo akumulator nie jest już w stanie zasilić centralnego zamka (doszło do całkowitego rozładowania) trzeba otworzyć auto, korzystając z mechanicznego kluczyka, ukrytego w obudowie kluczyka elektronicznego. Bębenek centralnego zamka znajduje się w klamce drzwi kierowcy, albo pod nią. Może być ukryty pod maskownicą.

Należy otworzyć auto, maskę i wymienić akumulator na nowy. W przypadku aut z systemem zarządzania energią i pojazdów premium, niezbędna jest wizyta w warsztacie.

Awaria elektrycznie sterowanych szyb

W większości aut blokują się w pozycji zamkniętej. Jeśli zablokowały się w pozycji opuszczonej, trzeba starać się je unieść do góry. Jeśli to się nie uda, pozostaje laweta albo wizyta w warsztacie.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi