Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Renault Clio. Maluch w ostrzegawczym malowaniu

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
11 Kwi '25
Renault Clio. Maluch w ostrzegawczym malowaniuŹródło: IBRM Samar

Renault Clio w bazowej wersji ma 3-cylindrowy, benzynowy silnik o mocy 90 KM. Do wyboru jest manualna lub automatyczna skrzynia biegów. W teście samochód wystąpił z przekładnią tego drugiego rodzaju i z wyposażeniem Techno. Przekonajmy się, jak na co dzień spisuje się tak skompletowany pojazd.

Renault Clio narodziło się w 1990 roku i wygrało plebiscyt na samochód 1991 roku (Car of the Year). Niektórzy pamiętają pewnie jeszcze reklamy tego modelu z hasłem przewodnim: "Renault Clio. Prosto z raju". Adam i Ewa skuszeni przez węża (przyjaznego tym razem) rezygnują z zerwania jabłka i decydują się na wejście do Renault Clio.

Renault Clio odniosło rynkowy sukces i doczekało się pięciu generacji. Aktualne wydanie pojawiło się w sprzedaży w 2019 roku, ale w 2023 roku doczekało się modernizacji.

Renault Clio – nadal popularne, ale…

W takiej postaci samochód jest z nami do dziś i według analiz przeprowadzonych przez IBRM Samar w 2024 roku zyskał uznanie 3572 klientów. To o 20,3 proc. mniej niż rok wcześniej, kiedy to na francuskiego malucha zdecydowało się 4482 osoby.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Wyniki sprzedaży Renault Clio nie są imponujące zważywszy, że na liderującą wśród maluchów Toyotę Yaris zdecydowało się 14 178 kierowców. Drugą w zestawieniu Skodę Fabię wybrało 6978 osób, a trzecią Dacię Sandero – 5539 kierowców.

Renault Clio – trudno go nie zauważyć

Renault Clio po modernizacji przeprowadzonej w 2023 roku zyskało wyrazistą stylistykę nadwozia, w której z przodu na pierwszy plan wysuwają się duże wloty powietrza i pokaźna atrapa chłodnicy. Jednak w testowanej wersji auto wyróżnia się przede wszystkim pomarańczowym, metalizowanym lakierem Valencia, za który trzeba zapłacić 2200 zł.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Elegancji dodają autu dodatkowo 17-calowe alufelgi o efektownym wzorze oraz chromowane obramowania bocznych szyb. Oba te elementy są dostępne w ramach pakietu Look Techno (1200 zł).

Renault Clio – wnętrze w stonowanych barwach

W części pasażerskiej testowanego Renault Clio panuje spokojniejsza atmosfera niż na zewnątrz. Wprawdzie jakość materiałów wykończeniowych jest na dobrym poziomie, ale podróżując tym autem otoczenie widzi się w szarych, choć nie w pesymistycznych barwach.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Zastrzeżeń nie mieliśmy do pozycji za kierownicą – prowadzący każdego wzrostu powinien bez problemu dobrać optymalne ustawienie foteli i kolumny kierowniczej. Siedzenia okazują się wystarczająco wygodne, ale podczas dynamicznego pokonywania zakrętów przeszkadzać może przeciętne boczne podparcie.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Renault Clio ma wnętrze rozplanowane w sposób typowy dla maluchów. To oznacza wystarczającą ilość miejsca z przodu i ograniczoną z tyłu. Tutaj swobodnie będą czuły się tylko niskie osoby. Za to bagażnik okazuje się duży, jak na małe auto o wymiarach (dł./szer./wys.) 4053/1798/1440 mm i rozstawie osi wynoszącym 2583 mm, bo ma pojemność 391 l.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Renault Clio – z bazowym napędem

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Testowane Renault Clio występowało z najsłabszym, 90-konnym benzyniakiem. Auto z tym 3-cylindrowym, litrowym silnikiem można mieć z 6-stopniową, manualną skrzynią lub z automatyczną przekładnią. Opisywany samochód miał ten drugo mechanizm. Na szczęście!

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Dlaczego chwalimy taki wybór? Po pierwsze z racji wyższego komfortu prowadzenia – Renault Clio to miejska propozycja, a jazda w korku bez konieczności ciągłego wciskania pedału sprzęgła i notorycznej zmiany biegów odczuwalnie poprawia przyjemność z jazdy.

Drugi powód to minimalnie lepsza dynamika. Renault Clio z automatyczną skrzynią osiąga setkę po 11,8 s, a z ręczną – po 12,2 s. Te wartości nie są może imponujące, ale podczas naszego sprawdzianu przekonaliśmy się, że wystarczą to do sprawnej jazdy w mieście.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Szkoda tylko, że samochód nie jest zbyt oszczędny. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 5,8 l/100 km. Jednak osiągnięcie takiej wartości będzie trudne. W teście zweryfikowaliśmy zużycie paliwa w mieście, gdzie wyniosło ono ok. 7,5 l/100 km. To nieco za dużo, jak na masę pojazdu (od 1125 kg) czy moc silnika.

Renault Clio – umie zachować się na wybojach

Konstruktorzy Renault Clio uwzględnili przede wszystkim potrzeby osób ceniących wysoki komfort resorowania. Układ jezdny dobrze radzi sobie z tłumieniem zarówno dużych, jak i małych nierówności. Znaczenia nie ma także to, czy są to poprzeczne, czy wzdłużne wyboje.

Renault Clio Techno TCe 90 X-tronicŹrodło: IBRM Samar

Renault Clio z 90-konnym benzyniakiem to wydatek od 77 200 zł. Jednak taki koszt zakupu dotyczy wersji z manualną skrzynią biegów oraz z bazową specyfikacją Evolution.

Renault Clio 1.0 TCe X-Tronic oferowane jest wyłącznie w odmianie Techno, a cena takiego pojazdu to minimum 93 700 zł. Testowany egzemplarz miał dodatkowo opcje, które cenę podwyższyły do 100 100 zł.

Podziel się ze znajomymi