Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1749206704685 3.0.14

Dzięki danym zgromadzonym przez IBRM Samar wiemy, czy samochody zasilane gazem nadal są lubiane przez polskich kierowców

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
13 Cze '25
Dzięki danym zgromadzonym przez IBRM Samar wiemy, czy samochody zasilane gazem nadal są lubiane przez polskich kierowców

Baza IBRM Samar to więcej niż tylko statystyki sprzedaży. To także informacja o tym, jaki rodzaj paliwa wybierają Polacy kupujący nowe samochody. Przekonajmy się zatem co preferują nasi kierowcy – benzynę, olej napędowy, a może jeszcze inny rodzaj zasilania.

W Polsce większość nowych samochodów kupowanych jest przez firmy – dotyczy to zarówno dużych korporacji, jak i małych przedsiębiorstw czy prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Pisaliśmy już o tym, jaki rodzaj klientów wybiera nowe samochody.

Na podstawie danych zgromadzonych przez IBRM Samar wiemy już, że w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku do klientów trafiło 235 699 nowych samochodów. Tymczasem w analogicznym okresie 2024 roku sprzedano 226 728 pojazdów. To oznacza wzrost popularności aut tego typu o 3,96 proc.

Czym najchętniej chcą jeździć Polacy?

Benzyniaki to najczęściej wybierane pojazdy przez polskich kierowców. Wśród nowych osobowych modeli, które zostały kupione w okresie styczeń-maj 2025 roku aż 51,85 proc. stanowią benzynowe wersje. To oznacza, że samochody z takim zasilaniem wybrało 122 217 klientów.

Źródło: ACEA

Okazuje się jednak, że liczba osób preferujących ten rodzaj paliwa zmniejszyła się nieco w zestawieniu z analogicznym okresem 2024 roku, kiedy to z polskich salonów wyjechały 124 044 modele benzynowe. Spadek zainteresowania rok do roku wyniósł w tym przypadku 1,47 proc.

Drugie miejsce przypadło w tym roku hybrydom (HEV). Przez pierwszych pięć miesięcy samochody tego typu wybrało 53 802 klientów. To oznacza udział w rynku na poziomie 22,83 proc. Jednocześnie w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku odnotowaliśmy wzrost popularności hybryd o 7,2 proc. Wówczas samochody tego typu trafiły do 50 189 kierowców.

Toyota CorollaŹródło: IBRM Samar

Silniki Diesla nie są już faworyzowane

Wysokoprężne silniki były kiedyś bardzo popularne w naszym kraju. Jednak nowe regulacje prawne związane z ekologią sprawiły, że ten typ zasilania z roku na rok traci na znaczeniu.

Na diesle zdecydowało się w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku 31 771 polskich kierowców. Tym samym udział w rynku wynosi 13,48 proc. i obniżył się w stosunku do 2024 roku o 3,32 proc. Wówczas osobowe samochody z silnikami Diesla kupiło 32 863 kierowców.

Hybrydy plug-in z największym wzrostem

Hybrydy plug-in pozwalają na jazdę w trybie hybrydowym, na benzynie lub w ustawieniu czysto elektrycznym. Po naładowaniu baterii zyskujemy prąd, który w większości przypadków wystarczy na podróżowanie w mieście. Na trasie przy dużej prędkości pracuje cały układ i możemy jechać w trybie hybrydowym lub, gdy korzystamy z funkcji oszczędzania energii tylko z wykorzystaniem spalinowej jednostki napędowej.

W pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku hybrydy typu plug-in okazały się optymalnym wyborem dla 10 865 polskich kierowców. Wprawdzie udział w rynku samochodów tego typu nie jest dominujący, bo wynosi 4,61 proc., ale za to wzrost popularności w stosunku do pierwszych pięciu miesięcy 2024 roku to aż 79,02 proc. Wówczas hybrydy ładowane z gniazdka wybrało 6069 klientów znad Wisły.

Elektryki rosną w siłę

Elektryczne samochody w dalszym ciągu nie stanowią dużej grupy polskiego taboru samochodów osobowych. Jednak ich popularność stale wzrasta i ten trend okazuje się zauważalny także w 2025 roku.

Źródło: IBRM Samar

Dość powiedzieć, że w stosunku do 2024 roku ich sprzedaż wzrosła o 55,27 proc., a zatem to drugi wynik po hybrydach plug-in. W okresie styczeń-maj 2025 roku kupiono 10 473 elektryczne modele, a przed rokiem – 6745 sztuk. Uzyskany wynik pozwolił na udział w rynku na poziomie 4,44 proc.

Auta z LPG najrzadziej wyjeżdżają z salonów

Polscy klienci nie mogą narzekać na brak ofert nowych samochodów osobowych z fabryczną instalacją gazową (LPG). Z takim zasilaniem występują m.in.: Dacia Sandero (także, jako Stepway), Dacia Duster, czy Dacia Jogger. Na polskim rynku z autogazem mogą być również: Renault Clio, Renault Captur, Mitsubishi Colt oraz Mitsubishi ASX, a także Kia Picanto czy Hyundai i10 bądź Hyundai i20.

Źródło: Dacia

Wprawdzie Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, ale chętnych na zakup auta tego typu jest znacznie mniej niż w przypadku pozostałych rodzajów zasilania. Modele z LPG nabyte w okresie styczeń-maj 2025 roku mają udział wśród wybieranych pojazdów na poziomie 2,76 proc. W dodatku ich popularność maleje. Obecnie kupiono 6515 egzemplarzy takich aut, a w analogicznym okresie 2024 roku – 6814 sztuk. To oznacza spadek zainteresowania o 4,39 proc.

Podziel się ze znajomymi