Dacia Bigster mild hybrid-G 140. Sprawdziliśmy ile można zaoszczędzić podczas jazdy dzięki fabrycznej instalacji gazu LPG
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 to SUV z 3-cylindrowym, benzynowym silnikiem oraz z fabryczną instalacją LPG. W teście sprawdzamy nie tylko tradycyjne cechy – dynamikę, komfort jazdy czy walory transportowe, lecz także weryfikujemy koszty podróżowania. Ciekawe, jak bardzo jazda na gazie obniża koszt pokonania 100 km.
Dacia Bigster to jeden z ciekawszych, budżetowych modeli na polskim rynku. Skąd takie postrzeganie rumuńskiego SUV-a? To proste. Obecnie nie ma już zbyt wielu fabrycznie nowych samochodów, które na pokładzie mają instalację LPG. W dodatku w Dacii Bigster instalacja nie jest montowana przez dilera, lecz od razu na taśmie montażowej w fabryce.
Jakby tego było mało to wraz z rocznikiem 2026 pojawi się Dacia Bigster z instalacją gazową, napędem na wszystkie koła oraz z automatyczną skrzynią biegów. Jednak póki co testujemy odmianę z roku 2025, a zatem mamy już instalację gazową, ale moment obrotowy przekazywany jest z silnika generującego 140 KM i 230 Nm na przednie koła za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów.
Dacia Bigster – sprzedaż wyraźnie rośnie
Zanim poznamy mocne oraz słabe strony rumuńskiego SUV-a przekonajmy się, jak kształtuje się jego sprzedaż. Z danych analizowanych przez IBRM Samar i zawartych w aplikacji Mototrendy Pro+ wynika, że w okresie styczeń-listopad 2025 roku sprzedaż poszczególnych modeli Dacii kształtowała się następująco:
Dacia Duster – 7698 szt.
Dacia Sandero – 4840 szt.
Dacia Jogger – 3148 szt.
Dacia Bigster – 3091 szt.
Dacia Spring – 926 szt.
W przypadku Dacii Bigster po wakacjach wyraźnie wzrosła popularność modelu. Ostatnie trzy miesiące oznaczają coraz lepsze wyniki sprzedaży. Podczas gdy we wrześniu do klientów trafiły 442 egzemplarze rumuńskiego SUV-a, to w październiku było ich 450, a w listopadzie – 502 sztuki.
Dacia Bigster to także hybryda i wersja 4x4
Dacia Bigster z instalacją LPG testowana jest przez nas pierwszy raz, ale samochód gościł u nas już wcześniej w innych wersjach silnikowych. Mieliśmy okazję zweryfikować m.in. cechy modelu z hybrydą pod maską.
Ponadto podczas długodystansowego testu przekonaliśmy się co potrafi Dacia Bigster z silnikiem benzynowym o mocy 130 KM, napędem na wszystkie koła i z manualną skrzynią biegów. Wówczas dowiedzieliśmy się nie tylko, jak jeździ ten samochód (na ulicy i w terenie), lecz także poznaliśmy jego rzeczywiste zużycie paliwa.
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4 extreme – długodystansowy test
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4. Test inny niż wszystkie (film)
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4. Szczegółowy test zużycia paliwa (film)
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4. To więcej niż SUV (film)
Dacia Bigster – trochę więcej niż Duster (film)
Dacia Bigster. Na benzynę, z instalacją LPG, a może hybrydowa? (film)
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4 extreme – test na ulicy i w terenie
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4. Podsumowanie testu długodystansowego (film)
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – w terenowym stylu
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 to SUV o wymiarach (dł./szer./wys.) 4570/1812/1706 mm i z rozstawem osi wynoszącym 2704 mm. W stylistyce pojazdu dominują ostre cięcia. Z przodu na pierwszy plan wysuwa się zderzak z dużym wlotem powietrza. Efektownie wyglądają również reflektory o ciekawym wzornictwie oraz maska z głębokimi przetłoczeniami.
Z boku dominują terenowe akcenty w postaci czarnych plastikowych nakładek na nadkolach oraz na rantach drzwi. Z kolei z tyłu mamy dachowy spoiler, który tworzy przedłużenie linii dachu, a do tego pod zderzakiem znalazła się osłona. Zatem u góry postawiono na sportowe nawiązania, a u dołu na terenowe. Całość uzupełniają oryginalnie stylizowane lampy oraz rozstrzelony napis D A C I A na klapie bagażnika.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – królestwo twardego plastiku
Pierwsze, co dostrzegamy po zajęciu miejsca w części pasażerskiej, to masa plastiku. Przyznajemy, że te tworzywa sztuczne, na szczęście prezentują się atrakcyjnie, ale czar pryska po dotknięciu ich. To dlatego, że są bardzo twarde, a to nie sprzyja atmosferze przytulności.
Niejednoznaczna ocena należy się także tapicerce siedzeń. Wprawdzie jest przyjemna w dotyku i łatwa do wyczyszczenia, ale jeżeli auto pozostawimy na słońcu, to materiał na fotelach mocno nagrzewa się, a wtedy zajęcie miejsca nie jest przyjemne.
Wysoką notę wystawiliśmy autu za przestronność wnętrza. W obu rzędach siedzeń wygospodarowano mnóstwo miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami. Nawet, gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby, nikomu nie powinno być ciasno.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 nie jest szerokim SUV-em
Nieco gorzej jest na szerokość. Pamiętajmy, że Dacia Bigster ma niemal taką samą szerokość, jak Dacia Duster (1813 mm). W efekcie podróżowanie z kompletem pasażerów na pokładzie jest mocno utrudnione. Dyskomfort odczują przede wszystkim trzy dorosłe osoby siedzące z tyłu – muszą mocno przytulać się do siebie.
Niedogodność wykryliśmy jeszcze na miejscu kierowcy. Wprawdzie pozycja do prowadzenia jest poprawna, ale prawa noga dotyka do obudowy środkowego tunelu. W efekcie po kliku dniach jazdy odczuwa się ból nogi w okolicy kolana. Z poprzednich testów wiemy, że tej niedogodności nie doświadczą kierowcy podróżujący wersją z automatyczną skrzynią biegów, bo w niej środkowa konsola poprowadzona została nieco wyżej.
Za to żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy w stosunku do obsługi urządzeń pokładowych. Można je aktywować za pośrednictwem 10-calowego, dotykowego ekranu, ale na szczęście najważniejsze funkcje obsługiwane są także tradycyjnymi przyciskami zgrupowanymi na środkowej konsoli oraz na kierownicy.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – duże zdolności transportowe
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 to samochód, który sprawdzi się pod transportowym względem. To oczywiście zasługa pojemnego bagażnika – 609-1877 l. W razie konieczności autem mozna holowac przyczepy o masie dochodzącej do 1500 kg.
To jeszcze nie jest kres w przypadku tego modelu. Jeżeli wybierzemy 140-konną wersję benzynową, ale bez instalacji LPG, to kufer ma objętość 667-1937 l. Z kolei 130-konne wydanie 4x4 ma bagażnik o pojemności 550-1853 l, a hybryda o mocy 157 KM – 546-1851 l.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – raczej do spokojnej jazdy
Mocne wciśnięcie pedału gazu i samochód rozpoczyna sprawne zwiększanie prędkości. Co ciekawe subiektywnie ma się wrażenie, że samochód przyspiesza do setki sprawniej niż po deklarowanych przez producenta 10 s. Jednak w trakcie codziennej jazdy nie czuliśmy potrzeby dynamicznej jazdy.
Wcale nie dlatego, że w górnym zakresie prędkości obrotowej silnik staje się głośny, bo wcale tak nie jest. Problemem nie jest także dźwięk jednostki napędowej, bo odgłos charakterystyczny dla 3-cylindrowych konstrukcji tylko sporadycznie dociera do uszu jadących.
W dużej mierze to efekt zastosowanej manualnej skrzyni biegów. Dobra dynamika wymaga sprawnego operowania dźwignią przekładni, a w takiej sytuacji zdarza się nieprzyjemne haczenie. Za to podczas spokojnej jazdy nie doświadczyliśmy żadnych niedogodności.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – instalacja LPG to niższe koszty użytkowania
Według producenta średnie zapotrzebowanie na benzynę wynosi 5,8 l/100 km, a na gaz – 7,1 l/100 km. W rzeczywistości auto potrzebuje więcej paliwa, ale w dalszym ciągu nie staje się paliwożerne. Przeciętne zapotrzebowanie na benzynę wyniosło 6,5 l/100 km (tylko 0,7 l więcej w porównaniu z danymi fabrycznymi). Z kolei spalanie gazu wyniosło 9 l/100 km, a zatem 1,9 l więcej od obietnic producenta.
Jak przekłada się to na koszty użytkowania samochodu? W dniu, w którym testowaliśmy zużycie paliwa średni kurs litra benzyny 95 wynosił 5,86 zł, a litra LPG – 2,58 zł. Tym samym pokonanie 100 km kosztowało odpowiednio 38 zł i 23 zł.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – przewiezie Cię komfortowo
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 ma tak zaprojektowany układ jezdny, żeby zapewnić pasażerom, jak najwyższy komfort jazdy. Niezależnie czy pokonuje się wzdłużne, czy poprzeczne nierówności zawieszenie skutecznie radzi sobie z ich tłumieniem.
Istotne jest także to, że elementy podwozia pracują niemal bezgłośnie, a zatem można liczyć również na wysoki komfort akustyczny. Powody do zadowolenia daje także stabilne zachowanie pojazdu zarówno podczas jazdy na wprost i na krętych odcinkach. W tej drugiej sytuacji nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów – także wtedy, gdy dynamicznie pokonujemy łuki.
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 – instalacja LPG bez dodatkowych kosztów
Dacia Bigster mild hybrid-G 140 to wydatek minimum 101 400 zł, ale taka kwota dotyczy bazowej specyfikacji essential. Tymczasem testowany egzemplarz to journey, za które trzeba zapłacić 118 500 zł. Jednak najlepsze dopiero przed nami.
Okazuje się bowiem, że zarówno benzyniak bez instalacji LPG, jak i wersja z gazem kosztują obecnie tyle samo. Zatem można oszczędzać na kosztach paliwa podczas użytkowania pojazdu bez konieczności wcześniejszych dodatkowych inwestycji w instalacje gazową. I takie coś podoba nam się bardzo.

